نكات ويژه و مورد توجه در شيوه آموزشي مونته­ سوري

نكات ويژه و مورد توجه در شيوه آموزشي مونته­ سوري

ساختار خاص وسايل و كاربرد آنها در كلاس موجب خلاقيت كودكان مي شود.

با معرفي وسيله اي جديد، كودك هيجان زده مي شود و بعد از معرفي و شناساندن آن توسط معلم،  تمام تلاشش را مي كند كه روي آن تسلط كامل پيدا كند.

استفاده ي مناسب از اشيا در محيط آموزشي كودك امري حياتي است.

ساختار در يادگيري كودك بسيار مؤثر است زيرا كودكان در ساختار، نظم و تكرار را مي بينند و احساس امنيت مي كنند.

تمركز به دقت و آرامش و گاهي اوقات نشستن نياز دارد.

براي كودك بسيار مهم است كه با هدف ثابتي خود را مشغول انجام يك كار كه خود نيز آن را انتخاب كرده است، بكند.

وقتي كه بچه ها كارشان را شروع مي كنند به محل و مكاني مناسب نياز دارند

تا خود همه چيز را به طور عملي تجربه كنند.

زيرا آنان ازطريق تجربه بيشتر از زماني كه به آنها مي گويند كه چه كار كنند،

چگونه آن را انجام دهند و در كجا به كار بپردازند، رشد مي كنند.

اما همچنان توجه به برنامه هاي آموزش فردي براي تك تك دانش آموزان كلاس از اركان اصلي اين شيوه است.
زمان كافي براي فعاليت هاي گروهي و رشد اجتماعي وجود دارد.
كلاس هاي مونته سوري بايد كودك را تشويق به ايجاد رابطه ي هدفمند با ديگران در كلاس كند.

به علت سن دانش آموزان، كمك هاي دوطرفه ي همكلاسي ها به يكديگر و احترام به استقلال كودكان تشويق مي شود،

اما هرگز تحميل نمي شود. يك كلاس مناسب دربرگيرنده ي مكالمه، فعاليت هاي بيروني، موسيقي و حركت در كلاس است.

وقت كافي براي بازي هاي تخيلي، موسيقي، هنر و خلاقيت وجود دارد.
كودكان بايد داستان سرايي كرده و آن داستان ها را بازي كنند تا در آنها اعتماد به نفس رشد كند.

بايد در كلاس ابزار هنرهاي بصري براي پرورش برخي خلاقيت ها فراهم شود.

دكتر مونته سوري به وجود يك برنامه موسيقي اصرار داشته،

معتقد است كه موسيقي بخشي خاص از خلاقيت كودك را رشد مي دهد.

امروزه بسياري از كلاس هاي مونته سوري براي بالابردن كيفيت آموزشي از يك مربي

موسيقي استفاده مي كنند.
maria-montessori
در كلاس آزادي هاي زيادي براي كودك درنظر گرفته شده است.

اصل بنيادي شيوه ي آموزشي مونته سوري، آزادي كودك است.

آزادي عمل فردي موجب رشد شخصيت و كمال دانش آموز مي شود.

البته داشتن آزادي بيش از حد، براي مثال آزادي در استفاده از وسايلي كه هنوز برايش مجهول هستند و به او معرفي نشده اند،

فقط ذهن كودك را مشغول مي كند. يك معلم خوب هميشه مراقب پيشرفت دانش آموزان است.

روي مهار تهاي زندگي تأكيد زيادي مي شود.

كودكان راجع به انجام برخي كارهاي روزمره بسيار كنجكاو هستند.

تمرين چنين فعاليت هايي توانايي هاي حسي، مهارت هاي حركتي، همكاري، قدرت عمل و

اعتماد به نفس و استقلال كودك را رشد مي دهد.

همه مي دانيم كه ويژگي هاي بنيادي مثل شخصيت، گيرايي و آرامش در سال هاي كودكي شكل مي گيرند.

براي رشد اين ويژگي ها شيوه ي مونته سوري بسيار مؤثر است و كودكان در هر مقطعي مي توانند از مزاياي آموزشي آن بهره مند شوند.

آموزش مونته سوري كودكان را براي تحصيلات و زندگي آتي آماده مي كند و با يك شيوه ي آموزشي سازمان يافته به موفقيت، رشد، استقلال، اعتماد به نفس و عشق

نزديك تر مي نمايد.

يك معلم خوب و دلسوز درمي يابد كه دانش آموزان نياز دارند به درستي راهنمايي شوند
تا به نتيجه ي دلخواهشان برسند.

تشويق كردن اما نه با جايزه، از برنامه هاي هر روز است،

زيرا كودك به تأييد كارهايي كه انجام مي دهد نياز دارد.

آموزشگر بايد دقيق باشد،

زيرا تشويق و تحسين او نبايد به كودك احساس فوق العاده بودن و استثنايي بودن را انتقال دهد.

علاوه بر آن، معلم كاردان، هميشه كودكان را راهنمايي مي كند تا مطمئن شود كه هريك از

كودكان كار خود را به درستي انجام خواهند داد.

کاربرد روش مونته سوری درآموزش کودکان پیش دبستانی

ارتباط با دنیای بیرون از محیط مهد کودک و مراکزآموزشی و پیش دبستانی    معمولاً به خاطر آسیب پذیری کودکان، سن کم، ، خطر تصادفهای رانندگی و پرهیز از نگرانی والدین بسیارمحدود است و معمولا به گردشی در پارک مجاور مرکز آموزشی ختم می گردد.

این نوع برخورد و کار با کودکان حدودنیم قرن پیش توسط اساتید بزرگ تعلیم و تربیت مانند فروبل، پستالوزی، دکردلی و مونته سوری که از پیشروان مکتب فعال در آموزش و پرورش  محسوب می گردند مورد انتقاد قرار گرفت.

quote-the-education-of-even

این مربیان با تأکید بر اهمیت دوران کودکی در شکل گیری شخصیت،  روشهای تربیتی مبتنی بر روانشناسی کودک ارائه نمودند

و روشهایی آنها الهام بخش معلمان و مسئولین آموزش و پرورش کودکان در سراسر دنیا بوده است.