ریاضیات دومن(مرحله پنجم:آموزش شناخت تعداد)
ریاضیات دومن(مرحله پنجم:آموزش شناخت تعداد)

ریاضیات دومن(مرحله پنجم:آموزش شناخت تعداد)

مسیر ریاضی
مسیری که برای آموزش به کودک خود دنبال می کنید خیلی ساده و راحت است. این روش برای آموزش به یک نوزاد یا یک کودک هجده ماهه کاملاً یکسان است.

مراحل این مسیر به شرح ذیل است:

مرحله اول : شناخت تعداد

مرحله دوم:  معادلات

مرحله سوم:  حل مسئله

مرحله چهارم: شناخت عدد

مرحله پنجم : معادلات با اعداد
مرحله اول(شناخت تعداد)

در مرحله اول کودک می تواند اعداد حقیقی که ارزش واقعی اعداد هستند را درک کند. فراموش نکنید اعداد صرفاً نمادی برای نشان دادن ارزش واقعی اعداد هستند.آموزش را با نشان دادن کارت های نقطه از یک تا ده یا یک تا پنج شروع کنید. هر زمان از روز که کودک آماده و سر حال است آموزش را انجام دهید. از آن قسمت ازخانه که کمترین سر و صدا چه از لحاظ دیداری و چه شنیداری دارد استفاده کنید به طور مثال، صدای رادیو پخش نشود و یا از هرگونه منبع سر و صدای دیگر خودداری کنید. آن گوشه از خانه که کمترین مبلمان، عکس یا دیگر اشیاء که از نظر دیداری ممکن است حواس کودک را پرت کند استفاده کنید. اکنون کار جالب ما شروع می شود. کارت یک نقطه ای را جلوی کودک و دور از دستش نگه دارید خیلی واضح با اشتیاق بگویید:«این عدد یک است». کارت را خیلی کوتاه نشان دهید بیشتر از زمانی که آن را بیان می کنید نباشد.( ۱ یا ۲ ثانیه). توضیح دیگری به کودک ندهید. لزومی ندارد وارد جزئیات شوید.

بعد کارت دو نقطه ای را نگه دارید و با اشتیاق بگویید«این عدد ۲ است». کارت های ۳،۴، ۵ نقطه ای را به همان روش کارت اول نشان دهید. بهتر است هنگام نشان دادن مجموعه کارت ها، کارت را از عقب بردارید تا از جلو. با این کار می توانید به عددی که گوشه های پشت کارت نوشته اید نگاهی بیاندازید. و وقتی که عدد را برای کودک می خوانید می توانید توجه کامل به صورت او داشته باشید. به خاطر داشته باشید هرچه قدر کارت را سریع به کودک نشان دهید توجه و علاقه اش بیشتر می شود همچنین شادی و توجه کامل شما را به خود جلب می کند و کودک هیچ چیزی را به این اندازه دوست ندارد.

همانطور که پیش می روید از کودک نخواهید که اعداد را تکرار کند، به کودک بگویید که چقدر باهوش و فوق العاده است و عاشق آموزش به او هستید. روز اول این کار را به همان روشی که در بالا توضیح داده شد دو بار دیگر تکرار کنید. هفته های اول، دفعات نشان دادن کارت ها باید حداقل هر نیم ساعت باشد بعد از آن باید به ۱۵ دقیقه برسد. اولین روز به پایان رسید و مرحله ی اول آموزش درک ریاضی به کودکتان را پشت سر گذاشتید.
ریاضیات دومن(مرحله پنجم:آموزش شناخت تعداد)
روز دوم، جلسه پایه را سه بار تکرار کنید. مجموعه دوم کارت های پنج نقطه ای جدید(۶،۷،۸،۹،۱۰)را اضافه کنید. این مجموعه ی جدید باید سه بار در طول روز نشان داده شوند. زمانی که دو مجموعه پنج کارتی را نشان می دهید و هر مجموعه سه بار در روز آموزش داده می شود پس روزانه شش جلسه ریاضی برگزار می کنید. اولین بار کارت هایی ۱ تا ۵ نقطه ای و ۶ تا ۱۰ نقطه ای را به ترتیب به کودک نشان دهید(۱٫۲٫۳٫۴٫۵) بعد از نمایش های اولیه هر مجموعه کارت را قبل از نشان دادن پخش و پلا کنید تا ترتیب کارت ها برای کودک قابل پیش بینی نباشد. در پایان هر جلسه به کودک بگویید که خیلی خوب و باهوش است و اینکه چقدر به او افتخار می کنید و عاشقش هستید. بهتر است او را در آغوش بگیرید و عشقتان را به طور فیزیکی به او ابراز کنید. با کلوچه و شکلات یا امثال این ها به کودک رشوه یا جایزه ندهید.

در زمانی خیلی کوتاه او یاد خواهد گرفت .این کار از نظر مالی به صرفه نیست و برای سلامتیش هم ضرر دارد. علاوه بر این دادن کلوچه به عنوان جایزه در برابر چنین موفقیتی و در مقایسه با عشق و توجه شما ارزشی ندارد.

کودکان با سرعتی بسیار زیاد یاد می گیرند – چنان چه کارت های ریاضی را بیش از سه بار در روز نشان دهید کودک را خسته می کنید و اگر کارتی را بیش از یک ثانیه نمایش دهید توجه کودک را از دست خواهید داد. این کار را با پدر تمرین کنید. از پدر بخواهید برای ۳۰ ثانیه به کارت ۶ نقطه ای نگاه کند. متوجه می شوید که انجام این کار برایش خیلی سخت است. فراموش نکنید نوزادان خیلی سریعتر از بزرگ ترها چیزی را درک می کنند اکنون دو مجموعه کارت ریاضی که هر کدام پنج عدد می باشد را روزی سه بار به کودک آموزش می دهید. شما و کودکتان از شش جلسه ریاضی که با فاصله در روز و در کل فقط چند دقیقه طول می کشد لذت می برید. تنها علامت هشدار در کل مرحله یادگیری ریاضی خستگی است. هرگز کودک را خسته نکنید. آهسته پیش رفتن خیلی بهتر از سریع رفتن و خسته کردن کودک است. به موفقیت بزرگی که کسب کرده اید فکر کنید. شما فرصت یادگیری ۱۰ عدد واقعی را به کودکتان داده اید آن هم زمانی که برای درک آن خیلی کوچک است. فرصتی که هیچکدام از ما نداشته ایم. او با کمک شما دو کار فوق العاده انجام داده است:

۱- مسیر بینایی کودک پرورش یافته و مهمتر از آن می تواند بین تعداد یا مقادیر دیگر تفاوت قائل شود.

۲- کودک در کاری مهارت کسب کرده که ما بزرگترها قادر به انجام آن نیستیم.

به نمایش دو مجموعه ی ۵ کارتی ادامه دهید اما بعد از روز دوم مجموعه ها را با هم قاطی کنید. پس یک مجموعه می تواند ترکیبی از اعداد ۳٫۸٫۵٫۱۰باشد و اعداد دیگر در مجموعه ی بعدی قرار می گیرند. این ترکیب و جابه جایی مداوم باعث هیجان و تازگی جلسات می شود و کودک نمی تواند پیش بینی کند عدد بعدی چه عددی است. این مهمترین بخش برای تازه نگه داشتن آموزش است.

به مدت ۵ روز آموزش دو مجموعه ی ۵ کارتی را به همین شیوه ادامه دهید. روز ششم، کارت های جدیدی را اضافه کنید و کارت های قدیمی را کنار بگذارید در اینجا روشی را برای ارائه کارت های جدید و کنار گذاشتن کارت های قدیمی به شما نشان می دهیم: دو تا از کمترین اعداد را از ۱۰ کارتی که به مدت ۵ روز آموزش داده اید بردارید و به جای آنها دو کارت جدید(۱۱٫۱۲) اضافه کنید. از این زمان به بعد هر روز دو کارت جدید را اضافه کنید و دو کارت قدیمی را کنار بگذارید. ما به عملیات کنارگذاری لغات«بازنشستگی»می گوییم.

زمانی که به مراحل۲و۳ برسید هر کارت قدیمی که کنار گذاشته شده اند دوباره فعال می شوند.

منبع: “کتاب چگونه به کودک خود ریاضی بیاموزیم نوشته گلن دومن”

باتشکر از سیت کودک سالم