روش خواندن دومن(مرحله ششم:لغات تک کلمه ای)
لغات تک کلمه ای:
لغات مربوط به وسایل خانه:
لغات خانه شامل اسم کلمه ی وسایلی است که در خانه یافت میشود از قبیل: اشیاء، غذاها و حیوانات.
در حال حاضر کودک ۲۵ تا ۳۰ لغت خواندن را میداند. در این زمان وسوسه مرور لغات قدیمی پیش میآید. در برابر این وسوسه مقاومت کنید. این کار برای کودک خستهکننده است. کودکان عاشق یادگیری لغات جدید هستند نه مرور لغات قدیمی.
ممکن است وسوسه شوید تا کودکتان را امتحان کنید. باز هم تکرار میکنیم این کار را انجام ندهید. چنانچه امتحان کردن را بطور مداوم انجام دهید باعث تنش در والدین میشود و کودکان هم آن را میفهمند.احتمالاً یادگیری کودک همراه با تنش و دلخوری میشود. در فصل بعد دربارهی امتحان کردن کودک با جزئیات بیشتر بحث خواهیم کرد. به کودکتان نشان دهید که در هر موقعیتی چقدر او را دوست دارید و به او احترام میگذارید. جلسات خواندن باید همیشه با خنده و محبت فیزیکی باشد و این میتواند در قبال کاری که با هم انجام میدهید بهترین جایزه برای هر دوی شما باشد.
اشیاء:
همچنین بهتر است به این لیست لغاتی اضافه یا کم شود تا آیتمهای خانواده و وسایل خانه که برای خانوادهاش اهمیت دارد را منعکس کند و حالا ولع کودکتان را با لغات مالکیت برطرف کنید.
مالکیت (چیزهایی که به کودک تعلق دارد.):
این لیستها نیز همانند مجموعههای قبلی باید تغییر کنند تا داراییهای شخصی و چیزهایی که کودک بیشترین علاقه به آنها دارد را نشان دهد و مسلماً این لیست بسته به اینکه کودک دوازده ماهه است یا پنج ساله متفاوت خواهد بود. کودک لغات را دقیقاً به همان روش میآموزد که تا به حال فرا گرفته است. این لیست بسته به انتخاب کودک و والدین از ۱۰ لغت تا۵۰ لغت متغیر است. لیست خواندن (که تا این زمان حداکثر۵۰ لغت بوده است) به طور کامل با اسمها ترکیب شده است. گروه بعدی از لغات خانه، فعالیتها و در نتیجه افعالی که برای اولین بار معرفی شدهاند را منعکس میکند.
فعالیت ها :
برای اینکه این مجموعه همراه با سرگرمی و تفریح باشد، زمانی که هر لغت آموزش داده میشود اول مادر آن عمل را، برای مثال، با پریدن نشان دهد و بگوید «مامان میپرد» و بعد کمک کند تا کودک هم بپرد و بگوید «ستاره میپرد» در این زمان لغت «میپرد» را به کودک نشان بدهد و بگوید این کلمه یعنی «میپرد». مادر با استفاده از این روش آموزش لغات حرکتی را پشت سر میگذارد. کودک در این شرایط خیلی لذت میبرد چون این نوع آموزش، کودک، مادر یا پدرش، حرکت و یادگیری را درگیر میکند و هنگامی که کودک لغات اساسی خانه را یاد گرفت آماده است که به مرحله بعد برود.
از حالا به بعد کودک بیش از ۵۰ لغت را میخواند. هر دوی شما خوشحال خواهید بود. قبل از شروع مرحله بعدی دو نکته را که شروعی برای پایان مرحله یادگیری خواندن است، در نظر بگیرید.
چنانچه والدین آموزش خواندن به کودک را کاری صرفاً لذت بخش بدانند تا اینکه وظیفه یا از روی اجبار باشد، والدین و کودک از جلسات روزانه بیشترین لذت را میبرند. همان طور که جان چیاردی قبلاً در مقالهای ذکر کرده بود: «چنانچه به کودک عشق داده شود و کودک در بازی با والدین لذتی فراوان ببرد در این صورت توصیف فوقالعادهای از بازی عشق و یادگیری با کودک بوجود میآید.» آموزش کودک برای والدین امری دور از ذهن نخواهد بود. نکته قابل توجه دیگر برای والدین این است که کودکان نسبت به لغات نوشتاری و گفتاری خیلی کنجکاو هستند. زمانی که کودک به هر دلیلی علاقهاش را به یک لغت ابراز میکند آن را چاپ کنید و به لغاتش اضافه کنید. یادگیری هر لغتی که کودک دربارهی آن میپرسد خیلی سریع و راحت است. بنابراین، اگر کودک بپرسد: «کرگدن چیست؟ یا میکروسکوب یعنی چه؟»
فرصتی خوبی است که جواب را با دقت بدهید و سپس به سرعت لغت را چاپ کنید و به لغات خواندنش اضافه کنید. کودک از یادگیری خواندن لغاتی که خودش تولید کرده است احساس غرور میکند.
منبع: “کتاب چگونه به کودک خود خواندن بیاموزیم نوشته گلن دومن”