روش خواندن دومن(مرحله اول:شیوه آموزش)

روش خواندن دومن(مرحله اول:شیوه آموزش)

روش خواندن دومن(مرحله اول:شیوه آموزش)

شیوه آموزش:
این که جلسات خواندن شامل پنج لغت، یک جمله یا یک کتاب باشد، بستگی به اشتیاق و علاقه شما دارد.کودکان عاشق یادگیری هستند و خیلی سریع آن را انجام می‌دهند. بنابراین کارت‌ها را خیلی سریع نشان دهید.

ما بزرگسالان تقریباً هر چیزی را خیلی آهسته برای کودکان انجام می‌دهیم و دردناک‌تر از این نیست که والدین با این شیوه به کودکان آموزش می‌دهند. بطور کلی، از کودک انتظار داریم که یکجا بنشیند و به کارت بازی با دقت کامل نگاه کند. همچنین فکر می‌کنیم که کودک باید حالت جدی داشته باشد تا چیزی را یاد بگیرد.اما برخلاف بزرگسالان، یادگیری برای کودکان کار دشواری نیست.

تا آنجا که می‌توانید کارت‌ها را به سرعت نشان دهید، کم کم در این کار خبره می‌شوید. این تمرین را می‌توانید با پدر انجام دهید تا خیالتان راحت باشد. ابزار آموزشی (کارتها) خیلی با دقت و بصورت بزرگ و واضح طراحی شده‌اند، پس می‌توانید آنها را خیلی سریع به کودک نشان دهید و کودکتان آنها را به راحتی می‌بیند. بعضی اوقات که مادر سرعت را بالا می‌برد کمی حالت ماشینی پیدا می‌کند و اشتیاق و آهنگ طبیعی در صدایش از بین می‌رود.

داشتن اشتیاق و صدای پرمعنا امری ممکن و با اهمیت است.علاقه و اشتیاق کودک برای جلسات خواندن منوط به ۳ چیز است:

۱- سرعتی که ابزار آموزشی نشان داده می‌شوند.

۲- مقدار ابزار آموزشی جدید.

۳- رفتار شادی بخش مادر.

سرعت می‌تواند، در جلسه‌ای که نسبت به هوش و اشتیاق کودک خیلی آهسته است، تاثیر مثبت داشته باشد.

کودکان در یادگیری به چیزی خیره نمی‌شوند یعنی نیازی به این کارندارند آنها مانند اسفنج مطالب را جذب می‌کنند.

روش خواندن دومن(مرحله اول:شیوه آموزش)
معرفی ابزار آموزشی جدید:

بیایید دربارهی سرعتی که هر کودک باید برای یادگیری خواندن صرف کند صحبت کنیم.

جان چیاردی در مجله نقد شنبه که در۱۱ می ۱۹۶۳ به چاپ رسید می‌نویسد: یک کودک باید با دانش جدید رشد یابد آن هم با سرعتی که متناسب با عطش یادگیریش است و به نظر من در این صورت نتیجه بهتری خواهد داشت. از پیروی کردن از کودکتان نترسید. ممکن است از عطش یادگیری و سرعتی که یاد می‌گیرد متعجب شوید. در دنیایی که ما پرورش یافتیم به ما یاد داده شد که باید ۲۰لغت را بطور کامل یاد بگیریم. بجای صد درصد از۲۰ لغت، پنجاه درصد از ۲۰۰۰ تا لغت چطور است؟ لازم نیست که یک نابغه ریاضی باشید تا بدانید ۱۰۰۰ لغت خیلی بیشتر از ۲۰ لغت است. اما نکته واقعی این نیست که کودکان می‌توانند پنجاه بار بیشتر از چیزی که به آنها ارائه می‌دهیم را حفظ کنند. آن چیزی که اهمیت دارد این است که زمانی که لغت بیست و یکم یا دوهزارویکم را نشان می‌دهید چه اتفاقی می‌افتد. این جا جایی است که رمز آموزش به نوزادان نهفته است، در مورد اولی تاثیر نمایش لغت بیست و یکم اینست که باعث می‌شود کودک هر چه سریعتر در مسیر مخالف حرکت کند.

در آموزش رسمی ازاین اصول اولیه استفاده می‌شود. ما بزرگسالان می‌دانیم که این روش چقدر خطرناک است. ما دوازده سال با آن زندگی کرده‌ایم. در موردعدد دومی، لغت دوهزاریکم مشتاقانه منتظر می‌ماند. لذت کشف و یادگیری چیزهای جدید قابل تقدیر است و کنجکاوی و عشق طبیعی یادگیری که با هر کودکی متولد می‌شود باید آن طور که شایسته است پرورش یابد. متأسفانه یک روش برای همیشه در را به روی یادگیری می‌بندد، در عین حال روش دیگر دری را باز می‌کند تا آن را در برابر تلاش‌های آتی برای بستن ایمن سازد. در واقع، کودکتان بیش از پنجاه درصد چیزی که به او آموزش می‌دهید را یاد می‌گیرد. تقریباً هشتاد تا صد درصد آن را فرا می‌گیرد. اما چنانچه کودک فقط پنجاه درصد آن را یاد گرفت آن هم به این دلیل که خیلی با او کار کرده‌اید، وی خوشحال و سالم خواهد بود.
و همهی این حرف‌ها برای همین نکته بود.

 پایداری:

خوب است که قبل از شروع خودتان و ابزار آموزشی را سازماندهی کنید، زیرا بعد از شروع باید برنامه‌ای یک دست و پیوسته را دنبال کنید. یک برنامهی معمولی که بصورت پیوسته و شاد انجام شود خیلی موفق‌تر خواهد بود تا یک برنامهی بلند پروازانه که مادر را از پای در می‌آورد و پراکنده انجام می‌شود. برنامه‌ای که منظم نباشد تأثیری نخواهد داشت.
برای کسب مهارت، دیدن منظم ابزار آموزشی امری حیاتی است. لذت کودکتان نشأت گرفته از دانش واقعی است و می‌تواند با یک برنامه روزانه کامل شود. با این وجود، گاهی اوقات ضروریست که برنامه را برای چند روز کنار بگذارید. تا زمانی که این اتفاق خیلی تکرار نشود مشکلی پیش نخواهد آمد. گاهی اوقات لازم است که برنامه برای چندین هفته یا حتی چندین ماه به تعویق بیافتد. برای مثال، تولد یک نوزاد دیگر، جابه جایی، مسافرت یا یک بیماری در خانواده باعث خدشه در برنامه روزانه می‌شود. هنگام چنین آشوب‌هایی بهترین کار، کنار گذاشتن کامل برنامه است. در این مواقع برای کودک خود کتاب بخوانید که این زحمتی جز رفتن به کتابخانه به صورت هفتگی ندارد. سعی نکنید در این مدت برنامه را ناقص انجام دهید چون هم خودتان و هم کودکتان سرخورده خواهید شد.
زمانی که آماده برگشت به برنامه منظم هستید دقیقاً از آنجایی که برنامه را به پایان رسانده بودید شروع کنید. به عقب برنگردید تا از اول شروع کنید. اینکه قصد دارید یک برنامه را معمولی و یا بصورت وسیع اجرا کنید مهم نیست، فقط آنرا پیوسته انجام دهید. در این شرایط شما روزانه شاهد رشد اعتماد به نفس و شادمانی کودک خود خواهید بود.

منبع: “کتاب چگونه به کودک خود خواندن بیاموزیم نوشته گلن دومن”

باتشکر از سایت کودک سالم