آموزش سنتی و آموزش مونته سوری
آموزش سنتی
1- تاکید بر دانسته ها و توسعه ی اجتماعی
2- غالب و فعال بودن معلم، تابع بودن کودکان
3-ایجاد انضباط اجباری و از طریق انگیزه های بیرونی اتفاق می افتد
4 – آموزش فردی و گروهی هماهنگ با آموزشهای بزرگ ترها انجام می شود.
5-گروهها حسی هستند.
6 – بسیاری از آموزش ها به وسیله ی معلم و بدون تشویق به هم کاری شکل می گیرد
7- انتخاب دوره های تحصیلی برای کودکان با توجه ی بسیار کم به توانایی و حضور کودکان
8- کودک به وسیله ی معلم راهنمایی شده و ایده می گیرد
9-کودکان فرصت محدودی برای کار ویژه ای که به آن ها سپرده می شود دارند.
10- گام های آموزشی به وسیله ی گروه ها و یا معلم هماهنگ می شوند.
11- اگر کلیات کار درست باشد، نکته های اشتباه به وسیله ی معلم مناسب سازی می شود.
12- آموزش تقویت برونی توسط عادت بازگویی و تشویق و تنبیه شکل می گیرد.
13- برای گسترش حواس ابزار محدود وجود دارد.
14- تاکید کمی بر روی مراقبت از خود و بهداشت
15- کودکان برای خود وکیل یا نماینده انتخاب می کنند و تشویق می شوند بر جای خود بنشینند و در جلسه های گروهی تنها شونده باشند.
16- حضور والدین نه بر اساس شرکت در پروسه ی آموزشی است، بلکه بر اساس قاعده های تعیین شده عمل می کنند.
1 – تاکید برداشته های علمی، پایه ها و توسعه ی اجتماعی
2 – نقش فرعی معلم – کودکان در آموزش فعال و شریک هستند
3- محیط و روش مشوق انضباط درونی است
4- آموزش فردی و گروهی ، هماهنگ با تمایلات هر دانش آموز و متناسب با روش ها انجام می شود.
5- گروه های متفاوت سنی با هم حضور دارند.
6- کودکان به آموزش و همکاری و کمک به یکدیگر تشویق می شوند.
7 – انتخاب کار به وسیله ی خود کودکان با توجه به توانایی و حضور کودکان
8- استفاده از عقیده های خود کودکان برای استفاده از ابزار آموزشی
9- کودکان به اندازه ای کار می کنند که پروژه ی انتخابی آن ها لازم دارد.
10- کودک، گام های آموزشی را با اطلاعات درونی خود هماهنگ می کند.
11- کودکان به نقاط ضعف خود با بررسی مجدد ابزار پی می برند
12- آموزش تقویت درونی کودکان به وسیله ی گفت و گو درباره ی فعالیت ها و احساسات درونی
خویش (خودتشویقی) شکل می گیرد.
13- برای گسترش حواس ابزارهای چند لایه وجود دارد.
14- سازمان دهی برنامه برای مراقبت از خود و بهداشت شخصی و عمومی
15- کودکان می توانند در جای مناسب کار کنند، به اطراف حرکت کنند، در صورت لزوم صحبت کنند،
در کارهای گروهی نظر بدهند و در انضباط و اداره ی کلاس همکاری کنند.
16- سازمان دهی برنامه ی والدین، تفهیم فلسفه ی مونته سوری و شرکت آن ها در پروسه ی آموزش.
کودکان در روش مونته سوری می آموزند به شکل گروهی و مستقل فعالیت کنند.
آن ها به دلیل تشویق در تصمیم گیری از دوران اولیه ی کودکی قادرند بسیاری از مشکلات و مسایل خود را حل کنند.
در عین حال این کودکان حق انتخاب ویژه برای ارایه ی فعالیت و مدیریت زمان دارند.
آن ها تشویق می شوند ایده ها را تغییر دهند و با دیگران آزادانه گفت و گو کنند.
مهارت آنان در شریک شدن سبب هماهنگی شان با روش های جدید می شود.
برنامه های مونته سوری بر پایه ی خود محوری است، نه فعالیت های رقابتی.
کمک به توسعه تقویت ذهنی و اعتماد در قالب و تغییر دیدگاه های مثبت در مقایسه ی روش
مونته سوری با سایر روشها ملموس است
مطلب خوبی بود